De eerste werkweek - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Loes Kornman - WaarBenJij.nu De eerste werkweek - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Loes Kornman - WaarBenJij.nu

De eerste werkweek

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

22 Augustus 2015 | Bonaire, Kralendijk

Het is alweer een tijd geleden dat mijn vorige blog online kwam. Dat is niet omdat ik jullie vergeten ben, hoor. Het was meer dat het zulke drukke weken waren. De week voordat school begon ben ik elke dag op stap geweest. Er is zoveel gebeurd. Ik heb gesnorkeld met zeeschildpadden, ik ben meerdere keren gaan zeilen en heb vooral veel leuke dingen gedaan met mijn collega’s Lieke en Cathy. Kwallenbeet nummer 6 is een feit en mijn tenen hebben nu al prachtige littekens van het vuurkoraal.
Vorige week is ook Lisanne hier gekomen. Ze komt uit Beverwijk en gaat hier op een kinderdagverblijf werken. Echt zo gezellig dat ze hier is! Wat nog veel leuker is, is dat ze mijn buurvrouw gaat worden over een paar maandjes!
Natuurlijk heb ik niet alleen maar gesnorkeld, gefeest en gezond, er moest namelijk ook een klas gereed worden gemaakt voor het aankomende schooljaar.
De eerste dag dat ik met mijn collega Lieke op de school aankwam kregen we een rondleiding door de directrice Patricia. De school bestaat uit meerdere gebouwen met lokalen die allemaal meteen naar buiten leiden. Dat is maar goed ook, want je wilt zoveel mogelijk frisse lucht in je klas. We kregen de sleutel van ons lokaal en konden gaan beginnen. Ik heb een hoop opgeruimd , weggegooid en gereorganiseerd. Op dinsdag hadden we vergadering. Lieke en ik waren best benieuwd naar al die nieuwe collega's. Gelukkig hebben we een erg leuk team vol humor.
Op vrijdag kreeg ik voor het eerst mijn leerlingenlijst te zien. Dat was even slikken... Hoe spreek ik dit in hemelsnaam uit? Gelukkig heb ik een onderwijsadviseur die me daar vast wel bij kan helpen.
Na een hele week vergaderen en voorbereiden kon het dan eindelijk beginnen.


De eerste werkweek is voorbij gevlogen. De schooltijden zijn hier van 7:30-12.30. Als leerkracht mag je op twee dagen per week om 15.00 weg en de rest van de dagen al om 13:15. Na schooltijd zijn Lieke en ik gaan snorkelen, zwemmen of naar het strand gegaan. We hebben besloten om dat zoveel mogelijk te doen, zodat je goed ontspant. De werkdagen klinken namelijk heel relaxed, maar het is ook echt wel nodig. De hitte en de drukke groep zorgen ervoor dat je iedere ochtend een mini-burn-out krijgt, waarbij je echt moet herstellen.
De eerste werkdag was ik al om 6:45 op school. Er was nog geen kip te bekennen. Ja okee, er stonden verderop twee ezels die het wel erg gezellig met elkaar hadden, maar verder was er niemand. Raar, dacht ik. Het is toch de eerste schooldag? Waar zijn de collega's? Er kwamen langzaam meer kinderen het plein op en even later ook de andere leerkrachten. Mijn klas druppelde langzaam vol met kinderen die met een strak gespannen gezichtje gingen zitten.
De eerste week was best heftig. Ik had verwacht dat de kinderen wel iets van Nederlands konden verstaan, maar ze begrepen me echt niet. Die taalbarrière heeft mij de hele week dwars gezeten bij het lesgeven. De kinderen luisterden niet naar me (logisch, ik zou ook niet luisteren naar iemand die ik niet kan verstaan). Gelukkig is de onderwijsassistente er elke dag. Die kan met 3 woordjes Papiaments ze allemaal weer stil krijgen. Van andere collega’s hoor ik ook dat het een heftige klas is. In hun kleuterjaren hebben ze weinig structuur gehad, waardoor ze nu een beetje te vrij zijn. Ik hoop dat ik snel een band met de kinderen kan opbouwen en dat ze me snel kunnen verstaan. Dagelijks leer ik de kinderen nieuwe woordjes aan en in ruil daarvoor mogen ze mij Papiaments leren. Dat is echt geweldig. Als ik iets in het Papiaments zeg, roepen ze allemaal: “Ooh, bon yùfrou!” Ze pikken het Nederlands snel op en ik het Papiaments. Een goede ruil, lijkt me zo.
Gistermiddag waren Lieke en ik om 13.30 al klaar. We zijn even naar de verzekering gegaan en daarna zijn we bij het strand een drankje gaan doen. Die avond was er weer happy hour bij Club Spice. We waren helemaal afgepeigerd, maar raapten toch de moed bij elkaar om een drankje te gaan doen. Dat was zo gezellig dat we daarna doorgingen op de scooter naar Havana. We zijn nog niet eerder op de scooter in het donker weggeweest, dus we kwamen voor een verrassing te staan: het voorlicht deed het niet. We vonden het veels te gevaarlijk om zonder voorlicht te rijden, dus heb ik met de zaklamp op mijn mobiel over Lieke heen gehangen om op de weg te schijnen. Dat was gieren! Havana was super gezellig. Lekker gedanst en gepraat. We bleven tot 12 uur, maar we waren helemaal gesloopt.
Vandaag is het alweer zaterdag, de week vliegt! Zo raar dat ik hier alweer drie weken zit. Nu ga ik lekker naar het strand toe. Ik hou jullie op de hoogte! Ayo!

  • 22 Augustus 2015 - 18:31

    Dian:

    Jah.... we hadden je al een poosje gemist maar gelukkig heb je weer even tijd gehad om te bloggen! Het lijkt me wel raar om les te moeten geven aan kinderen die je niet verstaan. Afijn op die manier leer je het Papiaments tenminste ook snel.
    Heerlijk te lezen dat je het zo naar je zin hebt.
    Hele lieve groetjes van mij.XXX

  • 22 Augustus 2015 - 18:31

    Kitty:

    Wat een onwijs gaaf stukje weer kan zo in de krant....veel plezier op het strand en geniet lekker van je weekend XXXXXX.

  • 23 Augustus 2015 - 18:33

    Irma:

    Hallo Loes,

    Ik kreeg per ongeluk denk ik jouw blogje te lezen, heel erg leuk. Hoop dat Dian en Kitty blijven reageren dan kan ik gewoon stiekem meelezen. Heel veel geluk en succes!

  • 23 Augustus 2015 - 20:57

    Elly Van Der Ven:

    Hoi Loes , ik heb genoten van wat he hebt geschreven .
    Kan mij zo,n volle klas ook nog voorstellen , maar dan die taal barrière , geweldig hoe je het hebt opgelost !
    Geniet er nog maar fijn van en nog een heel fijne tijd !!

  • 23 Augustus 2015 - 21:23

    Mieke De Jong:

    Weer genoten van je Blog hoor! Leuk dat je ondanks de taalbarrière en de drukke klas zo geniet en veel leuke dingen doet! Schrijf gauw weer! Dikke kuzz

  • 23 Augustus 2015 - 21:24

    Lucienne (moeder Van Teun Schmidt):

    Wat onwijs leuk om jouw bericht te lezen, Loes! En superfijn om te lezen dat het goed met je gaat. Ik heb bewondering voor je, want het valt vast niet mee met de kids in het begin. Ik hoop met je mee dat dit snel beter gaat als de taalbarriere minder wordt.
    Wij willen je ook nog bedanken voor de onwijs leuke dvd die je aan de kinderen mee hebt gegeven. Teun kijkt er steeds met heel veel plezier naar. Hij mist je!
    Loes, heel veel sterkte daar en tot je volgende bericht! Groetjes!

  • 09 September 2015 - 14:18

    Mila Meijvogel:

    lieve juf Loes,
    ik mis je.
    Leuk om je avonturen te lezen,
    want ik heb ook avonturen beleefd:
    ik heb mijn A diploma gehaald, ik had mijn eerste hockey-wedstrijd en kreeg een beker. Ook ben ik door een kwal gebeten.
    en op school gaat het ook goed!
    en ik hoop dat het daar ook goed gaat.
    -x-x-x-
    mila

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loes

Actief sinds 23 Juni 2015
Verslag gelezen: 690
Totaal aantal bezoekers 8421

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2015 - 30 November -0001

Bonaire

Landen bezocht: