Hopi bon, yùfrou! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Loes Kornman - WaarBenJij.nu Hopi bon, yùfrou! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Loes Kornman - WaarBenJij.nu

Hopi bon, yùfrou!

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

10 September 2015 | Bonaire, Kralendijk

Het is niet te geloven dat ik hier al een maand zit. Ik vind het ontzettend leuk dat ik zoveel reacties krijg van familie, vrienden en collega's, ouders en kinderen van Kornak. Aan die laatste groep denk ik nog elke dag. Wat mis ik dat heerlijke klasje van vorig jaar! Gelukkig word ik in de reacties op de hoogte gehouden van alle avonturen die ze meemaken.

De school is alweer drie weken draaiende. Onlangs is er nog een Nederlandse leerkracht het team van Papa Cornes komen versterken: meneer Harry. Hij staat nu voor groep 3 en maakt ongeveer hetzelfde mee als ik: problemen met de taalbarrière. Hoewel ik gek op mijn klas ben, is het lesgevend nog steeds slopend. De kinderen vinden het nog steeds moeilijk om Nederlands te verstaan en dat begrijp ik helemaal. De kinderen die vorig jaar schatjes waren, weten zich nu geen houding te vinden. Daarnaast is de hitte ook slopend. De ceiling fans in de klas werken als een hete föhn. In januari gaan we verhuizen met de school naar een nieuw gebouw met airconditioning. Ik kan niet wachten!
Afgelopen maandag hadden we een bezinningsdag bij Hotel Divi Flamingo. Ik wist niet wat ik mij hierbij moest voorstellen, maar we moesten een bijbel en een notitieblok meenemen. Lieke en ik stapten ’s ochtendsvroeg al geinend en op de scooter. We wisten echt niet wat ons te wachten stond.
Samen met alle andere leerkrachten van de stichting moesten we allerlei bijbelteksten opsnorren, bidden en luisteren naar preken in het Papiaments. Ha! Ik wist nu wel mooi hoe de kinderen uit mijn klas zich moesten voelen. Uit verveling heb ik mijn hele notitieblok ondergetekend, terwijl collega’s achter me allerlei tekensuggesties gaven (“Teken een inktvis!” “Teken een leeuw!”). In de middag werd er wel een heerlijke lunch aangeboden.

Ik probeer zo snel mogelijk Papiaments te leren, zodat ik de kinderen beter kan verstaan en begrijpen (en zodat ik echt kan opletten tijdens de volgende bezinningsdag, haha, not!). Iedere dinsdag en donderdag ga ik met mijn twee collega’s Lieke en Harry naar een basiscursus Papiaments. We hebben al 1 les erop zitten die we hebben afgesloten met een biertje bij Spice, heerlijk! De kinderen vinden het helemaal prachtig dat ik op les zit. Iedere keer als ik iets in het Papiaments zeg, roepen ze nog steeds: “Bon, yùfrou!”. Dat is zo schattig!

Buiten schooltijd is er eigenlijk niet veel veranderd. Lieke en ik snorkelen veel. Afgelopen vrijdag hebben we een prachtig strand gevonden aan de oostkant van het eiland. De zee is er warm en prachtig blauw. Door de fijne wind daar, zijn er veel windsurfers op het water te vinden. Echt een paradijs en vooral top om het weekend te beginnen.
Zelfs na een maand blijft dit eiland mij verbazen. Het is hier relaxed en zo mooi. Binnenkort krijg ik mijn eigen auto en dan kan ik het eiland verder gaan verkennen.
Ik spreek jullie snel.
Ayo!

  • 11 September 2015 - 06:16

    Luus :

    Hee, Loes, wat leuk om te lezen, genieten he??? Groetjes Pee en Luus

  • 11 September 2015 - 06:42

    Kitty:

    Nou Loes wat een leuk geschreven bericht weer ik spreek je morgen gezellie!!
    dikke knuff pap en mam.

  • 11 September 2015 - 07:15

    Tante Hennie:

    Met plezier je verslag weer gelezen Loes, ik kijk uit naar de volgende! Liefs uit Heemskerk X

  • 11 September 2015 - 07:24

    Anne-Karina :

    Wat heb je een leuke verhalen en mooie foto's Los! Geweldig! X

  • 11 September 2015 - 14:02

    Mieke:

    Ha Loes, wat maakt je daar toch leuke dingen mee op dat prachtige eiland! Heel erg leuk om te lezen. Blijf vooral veel en vaak schrijven! Dikke kuzz en geniet lekker verder daar!

  • 11 September 2015 - 14:16

    Dian:

    Loeska!!!! Wat een leuk stukje weer en wat moeilijk lijkt me dat als je klas je niet verstaat en jij de klas niet. Verstandig dat jullie een cursus aan het volgen zijn. Verder lijkt het me heerlijk daar. Altijd mooi weer!!! Nou meis.... even een dikke knuffel van je Pee.

  • 11 September 2015 - 20:34

    Joke:

    Ha Loes wat n leuk bericht!!!! nou meid jij sla je er wel doorheen hoor met die taal enzo. Veel fun met de bezinningsdagen !!!!en geniet van het mooie weer daar groetjesss jooooooooooook

  • 13 September 2015 - 09:28

    Martijn Van Beelen :

    Beste Juf Loes,

    Ik zit nu bij juf Sofie en ben nu snel alle letters aan het leren. De eerste weken vond ik afscheid nemen lastig en miste ik je wel maar nu gaat het beter.
    Ik vind het fijn dat je het leuk hebt op Bonaire. Dus jij hoeft geen letters te leren alleen andere worden in een andere taal, dat is lastig maar jij bent een slimme juf dus dat lukt je wel.

    Mama typt mijn bericht. Veel geluk met je klas.

    Xxx Martijn

  • 14 September 2015 - 22:12

    Noor:

    Heel gaaf Loes! Leuk dat je op les zit, ben je straks tweetalig, hoe leuk. Heel veel plezier daar! Een weekend beginnen met snorkelen lijkt me heerlijk! Hier is het alweer koud. Roland en ik houden de prijzen voor Bonaire in de gaten

  • 27 Oktober 2015 - 16:40

    Pim De Jongh :

    Hoi juf Loes,
    Ik vind het telkens heel leuk om je verhalen te horen. Papa en mama lezen ze iedere keer voor, ondanks dat ik zelf al behoorlijk goed kan lezen, zijn jouw verhalen zijn nog te moeilijk voor me. Wat een avonturen maak je daar allemaal mee!
    Met mij gaat alles goed, en op school ook. Ik zit nu bij juf Sofie in de klas en heb het erg naar mijn zin. Ik mis jou wel hoor, en ik vind het erg jammer dat je nu zo ver weg woont.
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal!
    Kus, Pim en de groetjes van mijn papa en mama.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loes

Actief sinds 23 Juni 2015
Verslag gelezen: 1192
Totaal aantal bezoekers 8435

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2015 - 30 November -0001

Bonaire

Landen bezocht: